Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę „Stowarzyszenie Nasz SMOGORZÓW” zwane dalej Stowarzyszeniem.


§ 2

    1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz – miejscowość Smogorzów w gminie Namysłów.
    2. Stowarzyszenie może ustanawiać tematyczne Koła Zainteresowań, które powołuje Walne Zebranie. Członkowie Koła wybierają spośród siebie Lidera, reprezentującego Koło i koordynującego jego funkcjonowanie.

§ 3

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie: ustawy „Prawo o stowarzyszeniach” i niniejszego Statutu.


§ 4

Stowarzyszenie może być członkiem innych krajowych organizacji zainteresowanych tym samym lub podobnym profilem działania. Może również uczestniczyć w powoływaniu fundacji, których cele zbieżne będą ze statutem Stowarzyszenia.


§ 5

Stowarzyszenie ma prawo używania własnych pieczęci, oznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących przepisów.


Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji

§ 6

Głównym zadaniem Stowarzyszenia jest dbałość o sołectwo Smogorzów, zaspokajanie potrzeb jego mieszkańców oraz promocja wsi.

Cele szczegółowe to:

  1. Działania na rzecz poprawy warunków zamieszkiwania w sołectwie Smogorzów,
    integracja mieszkańców i budowanie dobrych relacji między nimi,
  2. Upowszechnianie wiedzy o historii Smogorzowa oraz troska o smogorzowskie zabytki,
    ochrona środowiska i promowanie zasad zrównoważonego rozwoju wsi,
  3. Poprawa walorów estetycznych, krajobrazowych i turystycznych sołectwa,
  4. Promowanie Smogorzowa w regionie z wykorzystaniem jego historii oraz „Legendy Smogorzowskiej”,
  5. Działalność na rzecz wzrostu aktywności społecznej mieszkańców i budowania społeczeństwa obywatelskiego,
  6. Działalność oświatowa i edukacyjna, w tym propagowanie umiejętności korzystania z sieci Internet,
  7. Działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  8. Wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg w sołectwie wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
  9. Wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz ochrony zdrowia mieszkańców, pomocy społecznej i dobroczynności,
  10. Działalność profilaktyczna związana z patologiami społecznymi,
    działania na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego,
    uczestnictwo w programie „Odnowy Wsi Opolskiej”, prowadzonym przez Opolski Urząd Marszałkowski,
  11. Wspieranie, współpraca oraz koordynacja działań z Samorządem Sołectwa Smogorzów (Sołtysem i Radą Sołecką), współpraca z Ochotniczą Strażą Pożarną w Smogorzowie, smogorzowską parafią, placówkami edukacyjnymi oraz z innymi instytucjami, organizacjami, firmami itp., działającymi na terenie sołectwa oraz poza nim,
  12. Zabieganie o pozyskiwanie środków finansowych, rzeczowych i innych, na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.

§ 7

Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:

  1. We współpracy z Samorządem Sołeckim, zgłaszanie potrzeb władzom samorządu gminy i powiatu, w zakresie poprawy warunków zamieszkania w sołectwie Smogorzów,
  2. Inicjowanie powstawania terenów zielonych (skwerów, parków, alei spacerowych itp.) oraz boisk sportowych jako miejsc wypoczynku mieszkańców,
  3. Udział mieszkańców wsi w pracach na rzecz powstania i utrzymania miejsc wypoczynku,
    inicjowanie powstawania kół zainteresowań (np. rękodzieło, muzyka, historia, ogrodnictwo, hodowla itp.),
  4. Organizację wyjazdów i wycieczek tematycznych,
  5. Podejmowanie wspólnych prac na rzecz wsi lub jej mieszkańców,
  6. Inicjowanie pogadanek, prelekcji, wykładów, dyskusji, wystaw, itp. nt. historii Smogorzowa,
  7. Właściwe wyeksponowanie i utrzymanie porządku wokół smogorzowskich zabytków,
    gromadzenie zbiorów dokumentujących historię wsi,
  8. Kształtowanie właściwego stosunku do środowiska, szerzenie zrozumienia celów ochrony środowiska oraz propagowania spraw ochrony przyrody,
  9. Inicjowanie i podejmowanie działań dotyczących ochrony środowiska,
  10. Inicjowanie i podejmowanie działań dotyczących właściwego stosunku do zwierząt i innych składników przyrody żywej,
  11. Organizowanie spotkań ,wykładów i prelekcji, mających na celu rozszerzenie zainteresowania problematyką zrównoważonego rozwoju,
  12. Promowanie odnawialnych źródeł energii,
  13. Wnioskowanie utworzenia pieszo-rowerowego szlaku turystycznego historyczno-przyrodniczo-krajoznawczego, łączącego Smogorzów z powstającym kompleksem wypoczynkowym nad Zalewem Michalickim,
  14. Odtwarzanie alei drzew i miedz śródpolnych,
  15. Promowanie troski o estetykę wiejskich obejść i ogrodów przydomowych,\
  16. Dbałość o utrzymanie porządku na terenach wspólnych i przylegających do posesji (chodnikach, poboczach dróg, skarpach rowów, itp.) oraz troska o stan drzew i krzewów na terenie sołectwa,
  17. Zapraszanie przedstawicieli władz samorządowych gminy i powiatu na spotkania z mieszkańcami Smogorzowa oraz przedstawianie im potrzeb sołectwa jak i jego dokonań,
  18. Wdrażanie w życie inicjatyw mieszkańców, mających na celu promowanie „Legendy Smogorzowskiej”,
  19. Inicjowanie udziału sołectwa w gminnych i powiatowych konkursach, promujących aktywne i zadbane miejscowości,
  20. Zachęcanie mieszkańców do większej aktywności społecznej poprzez zwiększanie ich wpływu na życie sołectwa i uwzględnianie ich postulatów dotyczących wsi,
  21. Docenianie aktywności członków Stowarzyszenia poprzez publiczne informowanie o ich zaangażowaniu i jego efektach,
  22. Organizację pogadanek, wykładów, itp. na tematy ochrony zdrowia mieszkańców, bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz na inne zagadnienia, na które jest społeczne zapotrzebowanie,
  23. Promowanie zdrowego trybu życia poprzez właściwą dietę, aktywność fizyczną i uprawianie sportu,
    inicjowanie zajęć na świeżym powietrzu, takich jak: turystyka rowerowa i piesza, bieganie, gry zespołowe lub zawody sportowe,
  24. Zabieganie o modernizację dróg i wiejskich ulic oraz infrastruktury im towarzyszącej,
    modernizację sieci oświetleniowej wiejskich ulic,
  25. Inicjowanie pomocy osobom samotnym, starszym, chorym lub niepełnosprawnym, poszkodowanym, albo będącym w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej,
  26. Współpracę z pracownikami socjalnymi gminnego ośrodka pomocy społecznej,
  27. Dostarczanie wiedzy nt. walki z patologiami społecznymi osobom dotkniętym tym zjawiskiem i ich rodzinom,
  28. Utrzymywanie kontaktu z Komendą Powiatową Policji w Namysłowie oraz ze Strażą Miejską w Namysłowie,
  29. Współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami, samorządami sołeckimi wsi i stowarzyszeniami o podobnym profilu działania.

Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 8

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

  1. rzeczywistych,
  2. wspierających,
  3. honorowych.

§ 9

  1. Członkiem rzeczywistym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i która pragnie wnieść wkład w urzeczywistnienie celów statutowych Stowarzyszenia oraz złoży deklarację członkowską,
  2. Członkiem Stowarzyszenia może być obywatel innego kraju.

§ 10

Członek rzeczywisty ma prawo do:

  1. Czynnego i biernego udziału w wyborach władz Stowarzyszenia,
  2. Podejmowania inicjatyw, zgłaszania wniosków i głosowania na zebraniach Stowarzyszenia zgodnie z przepisami statutu,
  3. Zgłaszania opinii, postulatów i wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia,
    brania udziału w akcjach i pracach Stowarzyszenia.

§ 11

Członek wspierający:

  1. Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna, zainteresowana celami Stowarzyszenia, która zadeklaruje stałą składkę członkowską na jego rzecz i zostanie przyjęta przez Zarząd Stowarzyszenia, na podstawie pisemnie złożonej deklaracji.
  2. Członek wspierający posiada wszystkie prawa członka rzeczywistego i może działać w Stowarzyszeniu za pośrednictwem swego przedstawiciela.

§ 12

Członek honorowy:

  1. Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w urzeczywistnianiu celów Stowarzyszenia,
  2. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie,
  3. Członkom honorowym przysługują prawa i obowiązki członka rzeczywistego.
    Członek honorowy zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.

§ 13

Członek rzeczywisty i wspierający zobowiązany jest do:

  1. Przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
  2. Aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Stowarzyszenia,
  3. Regularnego opłacania składki członkowskiej zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania.

§ 14

  1. Członków rzeczywistych Stowarzyszenia przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia większością 2/3 głosów członków Zarządu,
  2. Członków wspierających przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia zwykłą większością głosów.

§ 15

Członkowie założyciele Stowarzyszenia, z chwilą rejestracji Stowarzyszenia, stają się członkami rzeczywistymi.


§ 16

Członkostwo rzeczywiste Stowarzyszenia ustaje w razie:

  1. Pisemnej rezygnacji członka,
  2. Skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres określony przez Walne Zebranie,
  3. Skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych,
  4. Śmierci członka,
  5. Rozwiązania się Stowarzyszenia,

§ 17

Członkostwo wspierające ustaje w razie:

  1. Rezygnacji zgłoszonej na piśmie Zarządowi Stowarzyszenia
  2. Uchwałą Zarządu,
  3. Utraty osobowości prawnej, w przypadku osoby prawnej, będącej członkiem wspierającym,
  4. Rozwiązania się Stowarzyszenia.

§ 18

Członkostwo honorowe ustaje w razie:

  1. Dobrowolnego zrzeczenia się tej godności,
  2. Pozbawienia tej godności uchwałą Walnego Zebrania na wniosek Zarządu,
  3. Rozwiązania się Stowarzyszenia.

§ 19

Członkom skreślonym lub wykreślonym z listy członków przysługuje prawo wniesienia odwołania do najbliższego Walnego Zebrania.


Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia

§ 20

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebranie,
  2. Zarząd,
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 21

  1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa cztery lata. W przypadku konieczności obsadzenia wakującego stanowiska w tych władzach Stowarzyszenia w trakcie trwania kadencji, przeprowadza się wybory uzupełniające.
  2. Wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania.
  3. Członkowie władz Stowarzyszenia mogą sprawować swoje funkcje dłużej niż jedną kadencję.
  4. Członkowie władz pełnią swe funkcje nieodpłatnie.

§ 22

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

  1. Wybór Prezesa,
  2. Odwołanie Prezesa – na jego wniosek lub na wniosek Komisji Rewizyjnej, w przypadku porzucenia przez niego wykonywania obowiązków Prezesa lub na skutek jego rażącej niegospodarności,
  3. Na wniosek Prezesa – wybór i odwołanie Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika i Członków Zarządu,
  4. Nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego,
  5. Podejmowanie uchwał o przystępowaniu do stowarzyszeń,
  6. Uchwalanie zmian statutu Stowarzyszenia,
  7. Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu,
  8. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
  9. Wybór członków Komisji Rewizyjnej,
  10. Opiniowanie i rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej,
  11. Ustalanie wysokości składek i okresu niepłacenia składek, po którym wygasa członkostwo w Stowarzyszeniu,
  12. Podejmowanie uchwały dotyczącej bilansu rocznego oraz udzielenie absolutorium dla Zarządu,
  13.  Wybór nowego Zarządu, w przypadku nie udzielenia absolutorium poprzedniemu Zarządowi,
  14. Powoływanie (i odwoływanie) tematycznych kół zainteresowań w składzie min. 3 członków Stowarzyszenia.
  1. Walne Zebranie powinno odbyć się co najmniej raz w roku,
  2. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania, Zarząd zawiadamia członków co najmniej na 7 dni przed jego zwołaniem,
  3. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów:
    1. W pierwszym terminie, przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków,
    2. W drugim terminie, bez względu na liczbę obecnych.
  4. Głosowanie uchwał Walnego Zebrania odbywa się jawnie.
  5. Wniosek o utajnienie głosowania uchwał musi być przegłosowany zwykłą większością głosów przez Walne Zebranie.

§ 23

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest na podstawie uchwały Zarządu, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/5 członków Stowarzyszenia.
  2. Wniosek Komisji Rewizyjnej lub członków Stowarzyszenia winien określić sprawy, które ma rozpatrywać Walne Zebranie.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty otrzymania wniosku.

§ 24

Zarząd:

  1. Zarząd składa się z 7 osób wybranych przez Walne Zebranie,
  2. Zarząd składa się z Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika i trzech Członków Zarządu,
  3. Uchwały Zarządu zapadają większością głosów przy obecności co najmniej 5 osób Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa,
  4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb lecz nie rzadziej, niż jeden raz w kwartale i zwoływane są przez Prezesa, Wiceprezesa lub Sekretarza.
  5. Na posiedzenia Zarządu mogą być zapraszane inne osoby z głosem doradczym.

§ 25

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. Realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
  2. Kierowanie działalnością Stowarzyszenia, zgodnie z postanowieniami statutu oraz uchwałami i wytycznymi Walnego Zebrania,
  3. Zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań,
  4. Podejmowanie decyzji o przyjęciu lub skreśleniu członków Stowarzyszenia,
  5. Składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań z działalności Zarządu,
  6. Zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia oraz podejmowanie uchwał o przyjmowaniu zapisów i darowizn,
  7. Zawieranie umów,
  8. Opracowywanie planów działalności i budżetu Stowarzyszenia,
  9. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
  10. Powoływanie komisji problemowych i zespołów roboczych.

§ 26

Komisja Rewizyjna:

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób – Przewodniczącego i dwóch Członków Komisji,
  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniu Zarządu, z głosem doradczym,
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić funkcji w Zarządzie Stowarzyszenia.

§ 27

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Przeprowadzanie, co najmniej raz w roku, kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia i jego Zarządu pod względem jej zgodności ze Statutem Stowarzyszenia i ustawą „Prawo o Stowarzyszeniach”,
  2. Sprawdzanie stanu finansów Stowarzyszenia,
  3. Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień oraz usunięcia stwierdzonych uchybień,
  4. Sporządzanie sprawozdań ze swej działalności i występowanie do Walnego Zebrania z wnioskiem o absolutorium dla Zarządu,
  5. Wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
  6. W razie porzucenia przez Prezesa wykonywania swych obowiązków lub na skutek jego rażącej niegospodarności, wnioskowanie do Walnego Zebrania o odwołanie Prezesa przed upływem kadencji.

Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia

§ 28

Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników w oparciu o obowiązujące przepisy.


§ 29

Na fundusze Stowarzyszenia składają się:

  1. Wpływy ze składek członkowskich,
  2. Zapisy, darowizny,
  3. Wpływy z działalności statutowej,
  4. Wpływy ze zbiórek publicznych i różnego rodzaju imprez,
  5. Wpływy z loterii i aukcji,
  6. Dotacje budżetowe, subwencje,
  7. Dochody z majątku ruchomego i nieruchomego,
  8. Inne wpływy.

§ 30

Dla ważności dokumentów dotyczących zobowiązań finansowych wymagane są podpisy dwóch uprawnionych członków Zarządu (w tym Prezesa względnie Wiceprezesa).


Rozdział VI
Postanowienia końcowe

§ 31

  1. Uchwałę o zmianie statutu, rozwiązaniu Stowarzyszenia lub odwołaniu Prezesa na wniosek Komisji Rewizyjnej, podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności:
    1. w pierwszym terminie – co najmniej połowy liczby członków Stowarzyszenia,
    2. w drugim terminie – zwykłą większością głosów, lecz przy obecności nie mniej niż 1/4 liczby członków.
  2. Wraz z uchwałą o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powołaniu Komisji Likwidacyjnej.

Smogorzów, dnia 23 listopada 2016 r.